Dovolená objednaná a koupena, cestování je však v nedohlednu. Co s tím teď?

20. 5. 2020, Blog, novinky

Odpovědi na otázky týkající se zájezdů, již zakoupených, kde již klienty byla zaplacena záloha? Tato situace je v České republice řešena prostřednictvím zákona LEX VOUCHER.

Ministerstvo pro místní rozvoj připravilo přehled nejdůležitějších informací k lex voucher.

1. Zrušení zájezdu z důvodu šíření onemocnění COVID – 19

Za situace celosvětové pandemie onemocnění COVID 19 a přijatých omezujících opatření mající vliv nejen na cestování, ale na každodenní život, jde o situaci, kterou zákon popisuje jako „nevyhnutelné a mimořádné okolnosti“ nebo-li vyšší moc.

Za těchto okolností může odstoupit od smlouvy o zájezdu zákazník i cestovní kancelář.

Cestovní kancelář má v takovém případě povinnost vrátit zákazníkům platby přijaté za neuskutečněné zájezdy nejpozději do 14 dnů od odstoupení od smlouvy o zájezdu. Zachování této lhůty není ale v podmínkách současné globální pandemie možné.

Lex Covid

Návrh zákona, který je právě projednáván v Parlamentu ČR (Viz www.psp.cz, sněmovní tisk 820​), upravuje zvláštní podmínky pro zájezdy s termínem zahájení od 20. 2. do 31. 8. 2020. U těchto zájezdů může cestovní kancelář využít tzv. ochranné doby, o kterou se odkládá vrácení plateb uhrazených zákazníkem za zájezd.

Ochranná doba

Rozhodne-li se cestovní kancelář využít ochrannou dobu (toto rozhodnutí je na cestovní kanceláři), musí to písemně oznámit zákazníkovi a současně mu doručit poukaz na zájezd v hodnotě realizovaných plateb. Dnem doručení poukazu na zájezd začíná běžet ochranná doba, která končí nejdéle 31. 8. 2021.

Výjimky

Je-li zákazníkem cestovní kanceláře:
- držitel průkazu osoby se zdravotním postižením,
- osoba vedená v evidenci úřadu práce jako uchazeč o zaměstnání,
- osoba těhotná či osoba čerpající mateřskou nebo rodičovskou dovolenou,
- osamělý rodič pečující o nezaopatřené dítě (samoživitel),
- osoba starší 65 let
- zaměstnanec, který ke dni doručení oznámení cestovní kanceláře o využití ochranné doby nemohl po dobu nejméně 30 dnů konat práci pro jiné překážky na straně zaměstnavatele podle § 208 a 209 zákoníku práce a
- škola nebo školské zařízení, které jsou zapsány do rejstříku škol a školských zařízení, může (ale nemusí) poukaz odmítnout. V takovém případě zákazník oznámí cestovní kanceláří odmítnutí poukazu a cestovní kancelář je povinna vrátit všechny uhrazené platby.

Avšak je možné, že i zákazníci patřící do skupiny, na kterou se výjimka vztahuje, mohou poukaz přijmout a čerpání své dovolené posunout na vhodnější dobu.

Čerpání poukazu na zájezd/vrácení plateb

Zákazníci, kteří obdrží poukaz na náhradní zájezd, jej mohou vyčerpat flexibilně po dobu trvání ochranné doby. Cestovní kancelář je povinna navrhnout zákazníkovi rovnocenný náhradní zájezd, k jehož zaplacení zákazník využije poukaz. Pokud tak cestovní kancelář neučiní sama, může se na ní obrátit se svou žádostí i zákazník. Nepodá-li cestovní kancelář ve lhůtě 30 dnů od žádosti zákazníka nabídku rovnocenného náhradního zájezdu, ochranná doba skončí. Skončením ochranné doby se stává opět splatným původní peněžitý dluh pořadatele vůči zákazníkovi.

V případě, že poukaz na zájezd nebude v ochranné době, tj. nejpozději do 31. 8. 2021 zákazníkem vyčerpán, vrátí cestovní kancelář zákazníkovi veškeré uhrazené platby za původní zájezd nejpozději do 14 dnů od skončení ochranné doby.

Záruka ochrany pro případ úpadku cestovní kanceláře

Zákazníci mají garanci, že poukazy na zájezd, které od cestovní kanceláře obdrží, jsou chráněny pro případ úpadku cestovní kanceláře (podrobnosti této ochrany stanoví zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu). Zákazníci se nemusejí obávat, že o své vložené prostředky přijdou.

2. Nechci absolvovat zájezd, který se má konat po opadnutí současné pandemické krize.

Řada zákazníků se v souvislosti s pandemií onemocnění COVID-19 potýká se sociálními a ekonomickými obtížemi, které jim neumožňují realizovat objednané zájezdy. Mnoho zákazníků se obává vycestovat také ze zdravotních důvodů. V případě, že není dosud jasné, zda bude konkrétní zájezd možné realizovat, jsou nyní zákazníci postaveni před obtížnou volbu, zda zájezd zruší či nikoli.

Vždy je třeba pamatovat:

1. Smlouvy se mají dodržovat, a to i smlouvy o zájezdu. Smlouvu o zájezdu je třeba plnit, a to včetně platebního kalendáře, dokud od ní neodstoupí buď sama cestovní kancelář, nebo nebude zřejmé, že jsou naplněny předpoklady pro to, aby mohl odstoupit od smlouvy zákazník.
2. Zákazník může od smlouvy o zájezdu odstoupit kdykoliv (před zahájením zájezdu), a to i bez uvedení důvodu, ale je povinen zaplatit cestovní kanceláři odstupné (tzv. storno poplatky).

V případě, že zákazník od smlouvy odstoupí, je povinen zaplatit cestovní kanceláři odstupné (storno poplatky).

Lex Covid a nárok zákazníka na poukaz ve výši části stornopoplatku.

Zákazník, který od smlouvy odstoupí (přičemž nejde o odstoupení z důvodu vyšší moci – viz výše k bodu 1), uhradí stornopoplatky, může ve lhůtě do 3 měsíců požádat cestovní kancelář o vydání poukazu na zájezd v hodnotě nejméně 10 % zaplaceného storno poplatku. Poukaz na zájezd bude moci zákazník využít k úhradě ceny nově zakoupeného zájezdu.

Příklad: Zákazník zakoupil zájezd na letní prázdniny v hodnotě 10 000 Kč. Má ale obavy vycestovat. Odstoupí od smlouvy. Cestovní kancelář požaduje uhradit storno poplatky ve výši 2 000 Kč. Zbývajících 8 000 Kč vrátí zákazníkovi. Pokud bude zákazník chtít, může cestovní kancelář požádat o poukaz na zájezd ve výši 200 Kč, který může použít při nákupu nového zájezdu.

Poukazy na zájezdy jsou povinně pojištěny

Poznámka:

Ministerstvo pro místní rozvoj ani jiný orgán státní správy nejsou oprávněni vyřizovat nároky zákazníků ze soukromoprávních vztahů. V případě sporu s cestovní kanceláří má zákazník možnost podat návrh na zahájení mimosoudního řešení spotřebitelského sporu. Mimosoudní řešení sporů je institut založený na hledání oboustranně přijatelné dohody stran sporu. Česká obchodní inspekce na rozdíl od soudů nemá pravomoc sama o předmětu sporu závazně rozhodnout nebo strany sporu k dohodě donucovat. Pro bližší informace o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů nebo podání návrhu navštivte prosím internetové stránky www.adr.coi.cz. Právně závazné a vykonatelné rozhodnutí o předmětu sporu může vydat soud.

ČASTO KLADENÉ DOTAZY k dané problematice najdete:

https://www.mmr.cz/cs/ostatni/web/novinky/zivotni-situace-podle-lex-voucher

Metodický pokyn pro CK, viz odkaz:

https://www.mmr.cz/cs/ostatni/web/novinky/metodicky-pokyn-pro-cestovni-kancelare

NAŠE aktuální doporučení:

V případě, že máte zájem o pojištění storna zájezdu u nově plánovaných cest na dovolenou; neváhejte kontaktovat našeho zprostředkovatele nebo navštivte jednu z našich poboček. Rádi Vám poskytneme více infor mací a pomůžeme tak ochránit Vaše peníze.   

Odborný garant pro neživotní pojištění

POKUD VÁS ČLÁNEK ZAUJAL A CHCETE SE PORADIT, NEVÁHEJTE NÁS KONTAKTOVAT

kraj
DĚKUJEME, VAŠE ZPRÁVA BYLA ODESLÁNA...
PŘI ODESÍLÁNÍ ZPRÁVY DOŠLO K CHYBĚ...
POMOC V PANDEMII

Kryje moje životní pojištění COVID-19?
onavirus (nazýván také pod zkratkou COVID-19) už nějaký čas hýbe naši společnou realitou a výjimkou není ani pojistný trh. Mnoho z našich klientů si zcela oprávněně klade otázku: "Mám ve svém životním pojištění pokrytou diagnózu COVID-19?" V době, když byla pojistná smlouva uzavírána, přeci žádná pandemie vyhlášena nebyla. Jelikož se držíme hesla „Obrana je základ úspěchu“, připravili jsme pro Vás pár potřebných vysvětlení, které se vám mohou v aktuální situaci hodit. Ne nadarmo se série našich blogů nazývá: „Když potřebujete pomoci v pandemii.“ Informace do našeho, v pořadí již čtvrtého blogu, pro vás připravil odborný garant pro životní pojištění.    Dané body jsou platné ke dnešnímu dni, tedy k datu 27. 4. 2020.   1. V první řadě je třeba si uvědomit, rozdíl mezi diagnózou U07.1 - potvrzena infekce COVID-19 (již diagnostikována infekce - choroba) a U07.2 - podezření z infekce COVID-19 (takzvaná karanténa). Zde může být u pojišťoven rozdíl v pojistném plnění. Důležitým faktem je zároveň prohlášení infekce COVID-19 za pandemii.  2. Co se týče momentálního stavu - pojišťovny, kromě pojišťovny ČSOB, nabízejí pojistné produkty, kde není pandemie ve výlukách.  3. Může se stát, že někdo v našem okolí má starší typ pojistné smlouvy. Životní pojistku uzavřel velmi dávno, kde je pandemie uvedena ve výlukách z pojištění. V tomto případě doporučujeme kontaktovat našeho poradce, který vám velmi rád poradí a ochotně pomůže.    4. Pokud má klient diagnostikovánu diagnózu COVID-19 (U07.1 - potvrzena infekce COVID-19), tak mu plyne plnění z připojištění hospitalizace a totéž platí i pro připojištění pro případ pracovní neschopnosti. Samozřejmě, že pro uvedené připojištění platí jen takové ochranné a čekací lhůty, případně výluky a omezení, které jsou definovány příslušnými platnými pojistnými podmínkami a to i v případě jiných běžných onemocněních. Zároveň upozorňujeme klienty, že je důležité dodržet léčebný postup, nařízeného v karanténě a další nařízení vlády ČR.  5. Pokud má klient povinnou karanténu (U07.2 - podezření z infekce COVID-19), pojišťovny vzhledem k tomu, že nejde o nemoc (zařazenou dle „Mezinárodní klasifikace nemocí“), momentálně toto podezření standardně neplní. Nad rámec všeobecných pojistných podmínek dokáží plnit v připojištění pro případ pracovní neschopnosti, za přesně definovaných podmínek, kdy část doby karantény, pokud dojde ke vzniku nemoci, dokáží započítat do plnění PN (pracovní neschopnosti), jedná se o pojišťovny Generali Česká pojišťovna a Kooperativa pojišťovna).      6. Pokud by došlo k tomu nejhoršímu, ke smrti klienta z důvodu nemoci, (samozřejmě v případě, pokud má klient sjednáno riziko jakékoliv smrti v rámci svého pojistného krytí), pojišťovna provede pojistné plnění. 7. Dobrou zprávou na závěr je, že některé pojišťovny momentálně zvažují další „pro klientské kroky“ a přinášejí prohlášení směrem k plnění COVID-19 z komerčního pojištění a někdy i s možností pojistného plnění nad rámec všeobecných pojistných podmínek. Shrnutí tématu v tabulce (pojištěná rizika x COVID-19 x pojišťovna): Co tedy aktuálně udělat? Doporučujeme dodržovat již zmíněné léčebné postupy, karanténu a nařízení vlády týkající se COVID-19.  Rozhodně nedoporučujeme ukončovat Vaše stávající pojištění. A i kdyby nebylo některé z připojištění (hospitalizace, pracovní neschopnost, invalidita či riziko smrt z jakékoliv příčiny) ve stávající pojistné smlouvě sjednáno, poradce společně s vámi tyto připojištění doplní. Při doplnění těchto připojištění, nebo při uzavírací úplně nového pojištění, Vám doporučujeme kontaktovat našeho poradce. Díky moderním online nástrojům, jako je inŠanon 2.0 nebo bezkontaktní uzavírání pojistných smluv, Vám na základě Vašich potřeb dokážeme reálně pomoci.     Na závěr Vám v těchto náročných dnech přejeme zejména hodně zdraví a také hodně pozitivního myšlení.   #kdyzpotrebujetepomoci," class="wysiwyg-hashtag">#kdyzpotrebujetepomoci, jsme tu pro Vás....

 čti více
NOVINKY

Koučink jako forma pomoci, když si sám nevím rady
Milí čtenáři, čím dál tím častěji lidé bojují s vícerými životními překážkami, se kterými si nevědí rady. Pomoci jim však může i šikovný kouč, který je dokáže navést na správnou cestu. Ale co vlastně koučink je? Proč je dnes tak populární? A jaký je jeho význam? Odpovědi najdete v blogu od Moniky Slavíkové, regionální ředitelky společnosti Universal maklersky dom a transformační koučky. Jsou dny, kdy je nám fajn. Máme dobrý pocit z toho, co jsme v takový den udělali, co se událo nebo jak jsme se zabavili. Zažíváme chvíle štěstí, radosti a pohody.  A pak jsou dny a chvíle, kdy se věci kazí, nevyvíjejí se tak jak chceme, jsme z toho nervózní, napjati, nespokojeni. Možná si tehdy řekneme: "To přejde a opět bude dobře." Co s tím, když to dlouho trvá a chvil nespokojenosti je stále víc než těch, když jsme spokojeni?  V jaké oblasti? V jakékoli, ať už je to v práci, doma, při trávení volného času, ve vztazích, ve financích. Dejme si pár otázek k zamyšlení: 1. Co s tím, když moje nespokojenost sama neustupuje? a / Smířit se s tím, nechám to na osud, co má být, ať je. b / Všímám si svou nespokojenost a chci tento stav změnit. 2. Kdo mi s tím pomůže? a / Zvládnu to sám, nikoho k tomu nepotřebuji. b / Pomůže mi někdo z mých blízkých. c / Vyhledám pomoc - nestrannou osobu. 3. Jakou nestrannou osobu mám vyhledat? a / Kouč - bude mě doprovázet, abych našel řešení na mou situaci, uviděl možnosti a zdroje na aplikování těchto řešení do budoucna a tak změnu uskutečnil. b / Mentor - předá mi své zkušenosti, bude mě poučovat a dávat zpětnou vazbu. c / Terapeut - bude se mnou zjišťovat, co se mi v minulosti stalo, abych to věděl přijmout. d / Poradce - poradí mi v oblasti, ve které je specialistou, co je vhodné dále dělat. 4. Která forma pomoci mi vyhovuje víc? a / Chci dostat radu.  b / Chci vědět zkušenosti jiných.  c / Chci se vrátit do minulosti a dozvědět se, proč se mám nyní takto, abych to věděl přijmout.  d / Chci najít vlastní řešení své situace a objevit své zdroje na realizaci změny. Lidé jsou různí, jedním vyhovuje to, jiným něco jiného. Nacházíme se v jedinečných situacích. Ten, kdo chce objevit vlastní sílu k řešení své situace a chce jít dopředu, toho může doprovázet na jeho cestě kouč. Nebude mu radit, posuzovat ho ani hodnotit, proč je nespokojený. V procesu koučování bude jeho partnerem. Kouč mu pomůže nacházet potenciál ke změně a k jeho růstu, aby mu bylo lépe. Aby věci, které chce udělat, se pro něj staly možné a realizovatelné. Pomůže mu vidět situaci z jiné perspektivy a tím zjistit, že existují i jiné cesty než v budoucnu postupovat ve svém životě dál. Mnohokrát člověk sám tyto cesty nezpozoruje, protože je velmi pohlcen tím, o čem si myslí, že je příčinou jeho nespokojenosti. Jiná nestranná osoba - kouč, mu pomůže vystoupit ze "začarovaného kruhu" a vědomě se pohnout vpřed. Pak člověk dokáže měnit to, o čem jen vyprávěl, že změnit chce, aby prožíval více chvil, kdy se cítí šťastně, vděčně a je mu dobře. Autorka článku: Monika Sláviková, RŘ Prešov Universal makléřský dům a transformační koučka...

 čti více
NOVINKY

Zelená karta změní barvu
Nová černobílá karta bude platit ve všech státech systému jako zelená karta. Zelená karta, která slouží jako doklad o zaplacení povinného ručení (pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla), změní od 1. července 2020 svou barvu. Nově nebude zelená, ale bílá. Dohodly se na tom státy Evropského hospodářského prostoru (EHP). Se změnou barvy karty souhlasily všechny země a budou ji respektovat, některé si však zelenou kartu ponechají, jiné budou dokument od začátku prázdnin vydávat vytištěný na bílém papíře. Současně tak budou platit obě verze karty a země je budou akceptovat, ať už se po změnu barvy rozhodly, či nikoliv. Název zelená karta zatím zůstává tak, jak je uváděn i ve znění zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla. Zelená karta vám platí ve všech zemích EHP (Belgie, Bulharsko, Česká republika, Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Chorvatsko, Itálie, Irsko, Island, Kypr, Lichtenštejnsko, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Maďarsko, Malta, Německo, Nizozemsko, Norsko, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Řecko, Slovenská republika, Slovinsko, Spojené království Velké Británie a Severního Irska, Španělsko, Švédsko a pro účely zelenokaretního systému i Švýcarsko) a také na území států uvedených ve vyhlášce Ministerstva financí: Albánie, Andorra, Bosna a Hercegovina, Černá Hora, Monako, San Marino, Severní Makedonie, Srbská republika, Turecko, Ukrajina, Vatikán.  Dále vám zelená karta může platit v zemích, s nimiž uzavřela dohodu Česká kancelář pojistitelů. Jde o Ázerbájdžán, Bělorusko, Írán, Moldavsko, Maroko, Rusko a Tunisko. Je ale na pojišťovně, jestli pojištění odpovědnosti na území těchto států bude poskytovat, nebo ne. Takže zelená karta vám v těchto zemích nemusí platit, záleží na tom, s jakou pojišťovnou máte sjednáno povinné ručení. Podmínkou platnosti je, aby rozeznávací značka dané země nebyla na zelené kartě přeškrtnuta. Výhodou černobílé karty je, že si ji řidiči v případě ztráty nebo poškození mohou sami vytisknout i na černobílé tiskárně a nemusejí shánět zelený papír. Už se tedy nestane, že vám kartu při kontrole neuznají, protože jste si ji vytiskli na bílem papíře. Pokud kartu ztratíte nebo poškodíte, stačí o tom uvědomit pojišťovnu a ona vám kartu (i opakovaně) zašle ve formátu PDF do emailu. Pojišťovny přitom mohou řidičům posílat zelenou kartu elektronicky už nyní. Podstatné je, aby pojišťovna měla na řidiče elektronický kontakt (například emailovou adresu) a byla s ním předem dohodnutá, že si přeje dokument poslat tímto způsobem. V případě, že potřebujete pomoci s uzavřením povinného ručení, můžete tak učinit online z pohodlí Vašeho domova a to prostřednictvím naši bezplatné aplikace inŠanon 2.0 . Umíme Vám pomoci i na našich pobočkách. #kdyzpotrebujetepomoci, jsme tu pro Vás.  Martin Kristl, odborný garant...

 čti více
Potřebujete pomoct?
+ 420 266 710 013
kontakt

e-mail: info@umd.cz
Potřebujete pomoct?: + 420 266 710 013
tel: + 420 266 710 013
+ 420 725 543 782

Odpovědná osoba pro potřeby GDPR:
Ing. Juraj Lanc
tel: +421 908 865 401
e-mail: zodpovednaosoba@universal.sk

INTRANET LOGIN

WEBMAIL